Cesta k obrcen - cesta uzdraven vztahu s Nebeskm Otcem
Prvodce na cestu od tradinho pasivnho pijmn kesansk vry (souhlasu s existenc Boha) k dve v Nebeskho Tatnka a provn zkuenost s Jeho jedinenou a osobn lskou.Jako prvodce na tuto cestu jsem si dovolil zvolit 6 promluv P.Vojtcha Kodeta, kter zaznly v postnm obdob roku 1999 jako pprava na jubilejn rok 2000 - vnovan Nebeskmu Otci.
Bohuel se mi nepodailo s P.Vojtchem Kodetem spojit a jeho promluvy zde zatm zveejuji jaksi "naerno", m se mu tmto veejn omlouvm. Na druhou stranu jsem toho nzoru, e milost poznn i dar vjimen formulace nkdy hodn sloitch otzek, kter Mu byly dny, jsou milost a darem pro cel Kristovo tlo a pro ppadn poruen autorskch prv jsem pipraven se tady na zemi i nahoe v nebi zodpovdat.
Postupn mm v myslu zde zveejnit odkazy na zvukov i textov zznamy z tchto promluv. Ppadn krat zvukov "ochutnvky" s ohledem na skutenost, e nepedpokldm pro a 25 minutov zznamy a tak velkou kesanskou horlivost.
Mohu-li, ale sm doporuit - najdi si as na tyto promluvy a pedevm - zai se podle jejich doporuen a povzbuzen. Jsou vskutku asnm nvodem jak dospt a do nrue, naeho zpotku teba hodn tajemnho a neznmho, Nebeskho Tatnka.
srpen 2011, Ludvk ojdr
Zvukov zznamy vech esti promluv naleznete zde.
Zde pouze vodn promluva:
1. Nase zkusenost s Bohem. Abba Otce - Vojtech Kodet 1999 by ludvik
Zde pln text (pepis) vodn promluvy:
Brati se sestry,
v letonch postnch katechezch se budeme vnovat tetmu roku ppravy na oslavu Velk jubilea vtlen hlavnmu tmatu tohoto roku, kterm je Bh Otec.
Svat otec ve svm apotolskm list o pprav na jubilejn rok 2000 nm zdrazuje, abychom tak rozili nae duchovn obzory podle mry Nebeskho otce a znovu si uvdomili, e cel n ivot je putovn do Otcova domu. Tak bychom se chtli pipravit na oslavu Velkho jubilea, aby mohla bt velikm aktem chvly Boha Otce.
(Bh a moje otaznky…)
Kdo je to Bh Otec? Kdo je to pro ns? Pro mne? Jak mm pedstavy o Bohu? iji s Bohem? Zavm na sob Bo pi? Je pro mne Bh otcem? Co to znamen? Jakou mm s Bohem zkuenost? Jak s tmto Bohem iji? Co o Nm vm? Jsem s nm spokojen? To jsou otzky, na kter se alespo z sti pokusme v naich setknch odpovdt. Ale pedevm se pokusme oistit svoje pedstavy, abychom mohli pijmout Jeovu zkuenost s Otcem, abychom se jm nechali do vztahu s Otcem uvst. A tak mohli na sob zat novou zkuenost s Otcovou p, s Jeho starost o ns, s jeho milosrdenstvm, s jistotou jeho lsky k nm. Abychom se Mu mohli pln oddat.
Nebude to snadn.
(Bh je jin…)
Nezapomnejme na to, co jasn vyjdil ji mistr Ekhartd : (pozn.: 1260, Waldenfels u Gothy – 1327, Avignon) byl nmeck teolog, filosof a dominikn). „Bh je stle vc ne to, co se o Bohu d ct, vdt a zakouet.“
Bh je skuten jin ne my, jin ne nae pedstavy. Ani nae zkuenost nen toton s Bohem samotnm. Je se ve sv veleknsk modlitb k Otci modlil: „Spravedliv Ote, svt T nepoznal, ale j jsem t poznal.“ (Jan 17,25) A svm souasnkm ekl: „Vy jste ho nepoznali“, tedy Otce, „ale j ho znm,“ (Jan 8,55).
Meme ct, e Otce znme nebo Ho neznme? Pro ns samotn je velmi nebezpen, e tzv. „znme“ Boha Otce. Ponvad my Ho znme od nkoho jinho ne od Jee. Znme Ho zprostedkovan. Jednak skrze vru svdectv rodi, kn, ostatnch lid; jednak skrze vlastn duchovn zkuenosti, anebo ivotn zkuenosti, dle z rznch informac a pedstav, kter jsme si utvoili. Mnoho kesan sty vyznv vru v Boha Otce, tak jak to u crkev, jak to uil Je, ale v jejich srdci a hlavn v jejich ivot, vidme nco pln jinho. Pro ns samotn to nen snadn si piznat, e nae zkuenost je jin, ne by mla bt. Vtinou to vyjde najevo v tkch chvlch naeho ivota. Jestli se mi napklad v tkch ivotnch okamicch Bh jevil jako neptomn, lhostejn, necitliv, pak nm tato nae zkuenost pome odkrt falen obraz o Bohu, kter chovme ve svm vlastnm nitru. astokrt je n vztah s Bohem poznamenn strachem. Nkdy se podvdom bojme, e po ns bude chtt nco tkho, nebo nm nco vezeme nebo odepe. Na zklad tchto okamik pravdy meme tuit, e se nae zkuenost Boha velmi mlo podob zkuenosti Jeov.
(Modlitba, kterou nezvldm…)
Zaposlouchejme se nyn do modlitby Charlese Foucaulda, kter il na pelomu minulho a naeho stolet (pozn. 1858 – 1916). Zaposlouchejme se do tto modlitby srdcem. Rozeznejme jak nm budou znt tato slova. Dvejme pozor, zda se s tou modlitbou meme pln v srdci ztotonit. Pidat se k n. Nebo jestli se v ns nco vzepe, nebo ns nco pods.
„Mj Ote, odevzdvm se Ti, ui se mnou, co se Ti zlb. A se mnou uin cokoliv, dkuji Ti za to. Jsem pipraven na vechno, vechno pijmm. Nepeji si nic jinho, ne aby se Tvoje vle vyplnila na mn a na vech tvch tvorech, mj Boe. Odevzdvm svou dui do Tvch rukou. Dvm Ti ji, mj Boe s celou lskou svho srdce, protoe T miluji a protoe je potebou m lsky dt se, odevzdat se do Tvch rukou bez mry - s nekonenou dvrou, protoe Ty jsi mj Otec.“
Je pochopiteln, e mnoz, kdy sly tato krsn slova modlitby a skuten se do n vij, najednou vnitn, jakoby se v nich nco zaraz. Nejsme zvykl a na takovou dvru vi Bohu. A tak se Mu odevzdat, e Mu do rukou dme pln vechno.
Pro? Protoe je nae zkuenost ovlivnna zkuenost jinou.
(Pvod mch (patnch) pedstav o Bohu a (patnch) zkuenost s Nm …)
Podvejme se tedy na to, jak postupn vznik nae pedstava o Bohu nebo nae zkuenosti s Bohem. Co je utv a co je ovlivuje. To nedleitj vbec, co utv n vztah s Bohem a postupn formuje nai pedstavu Boha jako takovho, co tu nai zkuenost ovlivuje a zkresluje, je velice prost skutenost: N vlastn ivotn pbh. Vechno, to m jsme v ivot proli. Nae prvn zkuenosti s Bohem jsou zaloeny pedevm na zkuenosti s lidskou lskou naich rodi. Bh ns miloval u od samho okamiku naeho poet. Dokonce meme na zklad biblick zvsti ct: „jet dve, ne jsme byli poati v ln matky, u si ns zamiloval.“ Ale my jsme tuto lsku nevnmali. My jsme vnmali lsku, kter se ns dotkala skrze nai maminku. A poslze skrze otce. A tam zan prvn problm.
(Jin Jeova zkuenost…)
Jeova zkuenost s otcem, ta byla jin. Byl ist a jedinen prv proto, e tuto zkuenost nezkreslil dn lovk. Je nm v evangeliu pedstavuje Boha jako svho vlastnho otce, kterho dvrn zn. Ktermu tak v, e nikdy nezpochybuje jeho lsku k sob a k druhm lidem. Je se odvolv na otce, jeho vle je tm nejdleitjm a nejkrsnjm v jeho ivot. Z celho Jeova ivota vidme, e on nem s otcem sebemen negativn zkuenost. To je nco, co je nm na hony vzdleno. Cel pbh Jeova pozemskho ivota je nakonec zjevenm osoby a innosti otce. Je v tom vztahu otce k sob zakou plnost otcovsk i matesk lsky v tom nejistm a nejduchovnjm slova smyslu. Proto je tak dleit, abychom my tu svoji zkuenost porovnvali se zkuenost Jeovou. Abychom Jeovo slovo o otci brali vnji, ne to co vypovd nae srdce.
(Mj obraz Boha nepmo vykreslen mmi rodii…)
Nae zkuenost je podstatn jin. Nai tatnkov a nae maminky, i kdy se sebelp snaili, tak nm nemohli zprostedkovat tuto istou lsku. Dvali jenom to, co mli. Lsku poznamenanou lidskm sobectvm, lidskou slabost. A tm samozejm ovlivnili nai prvn zkuenost s Bohem. Pedevm matka ovlivuje dt hned od samotnho poet. Ona rozhoduje o ivot dtte. Ona rozhoduje, jestli dt pijme, anebo odmtne. Buto ho lskypln objm anebo ho dokonce me dt pry. Ona se na dt t, anebo ho jen trpn pivd na svt. A toto vechno se promt hluboko do nitra toho nenarozenho lovka. Podle vztahu matky k dtti a zvlt ped narozenm, se utv v lovku prvn nevdom pedstava Boha, prvn zkuenost. Uvme-li, e dnes vtina dt se rod jako dti nechtn, pochopme, jak tko se lid dostvaj k lsce Otcov. Poslze vstoup do ivota lovka otec. A vztah vlastnho otce k dtti je pro formovn vztahu k naemu Nebeskmu Otci ten ivotn vztah nejdleitj. Ti, kdo mli se svm otcem v dtstv negativn zkuenosti, maj s Bohem Otcem zpravidla problematick vztah utven pocity strachu a nedvry, a asto jsou vedeni na jedn stran bu k otrock poslunosti, protoe maj z Boha strach anebo vzpoue proti Bohu. Velmi negativnm zpsobem ovlivn pedstavu Boha otec, kter v rodin nen ptomen. A u z jakhokoliv dvodu, anebo prost nem na svoje dti as. Vsledkem je, e v srdci toho dtte roste pocit mncennosti, nepotebnosti, oputnosti, odstrenosti. Pocit hlubokho netst a smutku, nespokojenosti se ivotem, a k pln nenvisti vi vlastnmu ivotu. Kter samozejm tato nenvist se obrac poslze vi mn samotnmu; ten lovk je vtinou agresivn vi sob, a pak vi Bohu. Vztah s Bohem je nesmrn zkreslen a tmto poznamenan. Tento ivotn postoj pak ovlivuje vechna dal ivotn rozhodovn. A ivotn zkuenosti lovka. Omezen v lsce naich rodi ns mohou zavdt k chybnmu provn naeho vztahu s Bohem. Jejich citov chlad, nezjem nebo nedostatek lsky nebo dokonce citov vykoisovn mohou bt zdrojem naeho strachu z Boha. A z toho vznik jedna z nejastjch pekek mezi nmi a Bohem. To, co my tak obdivujeme na Jeovi, a co nm tolik chyb. A to je skuten dvra. Vtinou je vztah k Bohu poznamenn podezravost a nedvrou, kter nm nedovol se Bohu oddat, tak jak jsme to slyeli v t modlitb Charlese Foucaulda. Nedovol nm zakusit jedinenost Otcovy nrue, ke kter jsme pozvn a vyvoleni.
(..a slovy blzkch vyrytmi do mho srdce…)
Dal dleitou skutenost, kter vnitn podmiuje vznik naeho vztahu s Bohem, vztahu k Otci, jsou vechna slova, kter nejbli lid kolem ns ekli na nai adresu. A samozejm pedevm nai rodie. Vechna ta slova, ktermi ns vymezovali a zasvali tm do naeho srdce neblahou setbu. A u to byla slova ponen, odmtnut, slova soudu, kritiky, kter zpsobovala negativn vztah k ivotu, k nm samotnm. To vechno nakonec zpsob, e lovk vnm Boha jako nkoho, kdo ho nepijm.
(..a pmo vykreslen patnou pedstavou mch rodi…)
Tet takovou podstatnou skutenost, kter ovlivuje vznik na pedstavy Boha a komplikuje nm vztah s Otcem je vra tradovan naimi rodii a sn spojen pedstava Boha. Tak jako my, kad z ns mme svoji pedstavu, tak tak nai rodie mli a maj pedstavu Boha. Podle toho ili a utveli cel svj ivot, vztah k okolnmu svtu. A tuto pedstavu, ani si to uvdomovali, tak vtiskvali do ns. lovk je touto vrou rodi ovlivnn, a u je to v dobrm nebo ve zlm to je jedno, ale vdycky je tm njakm zpsobem poznamenn. Je ovlivnn ve svm vnitnm vnmn Boha a pitom tato vra rodi vbec nezaruuje, e ten dotyn najde osobn vztah k Bohu. Dokonce se setkvme velice asto s tm, e prv tato tradovan vra, kterou, jak kme lidov, mnoz zddili po rodich, vbec nevede k tomu, e ti lid si tuto vru osvojili, a v n vytrvali. Naopak. Jako dospl lid astokrt tuto vru odlo jako nco, co je pro n nepijateln. A maj tak svoji pedstavu s Bohem vyeenou.
(neblah vliv dalch negativnch zkuenost…)
Dal skutenost, kter ovlivuje n vztah k Bohu Otci, jsou vechny negativn zkuenosti naeho ivota, a je to s kmkoliv a s mkoliv. Ono jich je za ivot dost. Vechno to bolav, co lovk proije, ns v dsledku vnitn stav do takov neviditeln podoby odporu a nedvry vi Bohu. V Bohu vidme pvodce vech naich problm. Protoe On je ten, kter by to mohl vyeit a nakonec nevyeil. V dleitch ivotnch otzkch ns nechal na holikch a my jsme zstali sami a nikdo se ns nezastal.
(Cesta k poznn skuten Otcovy tve …)
Chceme-li se vymanit ze vech tchto patnch vliv na n ivot a na utven na pedstavy Boha, a naeho vztahu k Nmu, je velice dleit jednoho dne pedloit Bohu celou svoji minulost. Nebt se odkrt vechna ta bolav msta, slova, udlosti, ktermi jsme byli poznamenni. Uvdomit si negativn situace, kter ovlivnily nae ivotn vnmn. Chceme-li se vypodat s na minulost, je teba odkrt pravdu. O ns a o vem tom, co jsme v ivot proili. To nen nic snadnho. Vyaduje to velikou odvahu. A je velice dobe, kdy v takov chvli mme vedle sebe nkoho, kdo nm pome se s touto skutenost vyrovnat. Nechceme nikoho soudit, ani nae rodie, vy star dobe vte, jak je tk dti dobe vychovat, jak nen snadn do ivota svch dt nepenst nic patnho. Jak lovk ve v dobr snaze nezabrn nkterm deformacm, kter by nejradji na svch dtech nevidl. My tady nejsme od toho, abychom nkoho soudili, ale abychom vci nazvali pravm jmnem, a abychom dokzali oistit svj vztah s Bohem a svoji zkuenost s Nebeskm Otcem. Je teba vem Tm, kte negativn ovlivnili n vztah s Bohem, ze srdce odpustit a smit se. A poprosit Pna, aby On uzdravil vechny tyto bolav skutenosti.
(V modlitb (nejlpe s nkm) ve nahlas pojmenovat, vynst na svtlo, pedloit Otci k uzdraven…)
Nkdy je teba i vi Bohu vyslovit vechny ty negativn pocity, kter v srdci chovme. Ponvad jsme vyrostli v kesanskm prosted ve sv vtin, tak my nejsme zvykl se s Bohem hdat. Ani nejsme zvykl kat Bohu nco neuctivho nebo nepknho, nebo Pnu Bohu nadvat, nebo Mu kat slova, kter jsou velmi nepkn, ale pokud jsou v naem vlastnm srdci, tak je teba je vyslovit.
Bohu Tm neublme. Bh v, e jsme tm poznamenni, a e ta negace, kter je v ns a kter je nasmrovna vi Bohu nakonec v dsledku nejvce ni ns samotn. Bohu skuten nememe ublit, kdy vyjevme negativn pocity vi nmu, a nm samotnm to pome, tm jak je vyslovme, odstoupit od t skutenosti, a mme jedinenou anci, aby to v ns mohlo bt uzdraveno.
(Pipomenout dobr…)
Nebylo by to pln, kdybychom si pi tto pleitosti alespo kratince nezdraznili, e je teba nezapomenout na vechny ty, kte ns opravu mli rdi, kte k nm mli ctu, a kte nm pomohli prv svm vztahem k nm otevt se t zkuenost s Bohem, jakou nm pipravuje Je. Nezapomenout na vechny ty chvle, kdy nm bylo s Bohem i s lidmi dobe. A u to bylo s rodii s prarodii, kdy jsme prost ctili svoji hodnotu. Ctili jsme, e pro nkoho mme velikou cenu, e nkomu na ns zle.
(Lska druhch nm otevr dvee k poznn Otce)
Tyto chvle nm otevraly dvee k pozn
Zobrazeno 33610x od 27. 08. 2011 Hodnoceno 2489x, aktuálně 3.02 bodů
Zpět na úvodní stranu
Sponzor překladu
M M M, M
M
M
IČ: M
M
M
M, M, M M
tel.: M
_ _ _, _
_
_
IČ: _
_
_
_, _, _ _
tel.: _
Kategorie
Ostatn (32)
Zzraky (1)
Zjeven (1)
O kurzu Filip (1)
Okultismus (5)
Povzbuzen vry (19)
Bo zsah (11)
Uzdraven vztah mezi lidmi (1)
Dary Ducha svatho (3)
Osobn zkuenost s Bo lskou (12)
Satanismus a jeho projevy (4)
Pro přidávání diskuzních příspěvků se musíte přihlásit.
Diskuze ke článku