O dmonech - biblick rozbor
Abych pravdu ekl, radji bych psal napklad o Bo lsce a velikosti. Bohuel, s dmony mm mnohem vce zkuenost...Abych pravdu ekl, radji bych psal napklad o Bo lsce a velikosti. Bohuel, s dmony mm mnohem vce zkuenost. Rd bych ppadnm tenm pipomenul existenci tchto duchovnch bytost. V poslednch dob se crkev chovala tak, jakoby existence a hlavn aktivita dmon skonila s Jeovm ukiovnm i vzkenm. Bohuel to nen pravda. Pojme se tedy nyn spolen podvat, co o dmonech k Bible!
Pokusm se to vzt popodku s pomoc biblick konkordance. Prvn odkaz je v Tet Mojov 20,27: Mu i ena, v nich by byl duch zemelch nebo duch vteck, musej zemt. Ukamenuj je. Z tohoto oddlu vidme, e lovk me mt v sob njakho neistho ducha - dmona. Jako logick se mi dle jev, e aby mohli bt tito duchov rozpoznni, mus se skrze danho lovka njak zjevn projevovat. Je to hrozn, kdy si uvdomm, jak populrn je jet dnes napklad
spiritismus - vyvolvn duch. Zde jde vlastn o to, pipravit se na pijet njakho "ducha zemelho". Kdo je nejvce oteven, " vyhrv", a je vybrn jako mdium pro spojen s nebotky. Chtl bych na tomto mst trochu pedebhnout a upozornit na dal le spiritismu a to, e pi nm dochz ke kontaktu se skutenmi duemi i duchy zemelch osob. Podvejte se prosm nyn na msto Kazatel 9,5-6: iv toti vd, e zemrou, mrtv nevd zhola nic a neek je dn odmna, jejich pamtka je zapomenuta. Jak jejich lska, tak jejich nenvist i horlen dvno zanikly a nikdy se ji nebudou podlet na niem, co se pod sluncem dje.
Rozumnjte prosm: mrtv ji do naeho ivota zashnout nemohou nim, tedy ani jako njac duchov. Ten, kdo ve skutenosti dv odpovdi, je njak dmon, kter m dostatek informac o zemelm lovku.
Dalm mstem, kde se bible zmiuje o njakm dmonu je Soudc 9,23: Bh poslal mezi Abmeleka a ekemsk obany zlho ducha a ekemt oban se vi Abmelekovi zachovali vrolomn.
Z tohoto msta vidme, e dmoni dok ovlivovat chovn a postoje lid. Dle tak vidme, e obtovn njakm zlm duchem si meme "vykoledovat". Abmelek se zachoval hrozn, umluvil ekemsk, aby ho ustanovili krlem a svch 70 bratr nechal popravit. Bible je asn i v tom, e se sama vykld. Hned v nsledujcm veri (ver .24) je psno: Tak nsil spchan na sedmdesti Jerubaalovcch a jejich prolit krev dopadly na Abmeleka, jejich bratra, kter je povradil, i na ekemsk obany za to, e ho podporovali, kdy vradil sv bratry.
Jak vidte, podobn osud potkal jak toho, kter bezprv napchal, tak ty, kte ho v nm podporovali. Vbec celou devtou kapitolu knihy Soudc vem doporuuji k peten a zamylen! Tato kapitola pokrauje tm, jak se choval Abmelek jako krl a po jeho nsilnou smrt. Pi oblhn jedn ve na nj njak ena shodila mlnsk kmen a rozbila mu hlavu. Aby se nekalo, e ho zabila ena, nechal se probodnout od jednoho svho zbrojnoe. Ve veri 56-57 je eeno: Tak odplatil Bh Abmelekovi za zloin, jeho se dopustil proti svmu otci, kdy povradil svch 70 bratr. T vechny zloiny ekemskch mu obrtil Bh na jejich hlavu.
V tchto verch meme najt dal pouen. Jedn se o odplatu za bezprv i chcete-li hch. Bh k nap. v 5. Mojov 32,35: M je pomsta i odplata. Bh lidem pikazuje odpoutt a svit odplatu Jemu samotnmu. asto se lid proviuj tm, e "berou spravedlnost do svch rukou".
Dal msto, kde se hovo o njakm zlm duchu, je 1. Samuelova 16,14-16: Duch Hospodinv odstoupil od Saula a pepadal ho zl duch od Hospodina. Proto Saulovi jeho sluebnci navrhli: "Hle, pepad t zl duch od Boha. A n pn poru svm sluebnkm, kte jsou ped nm, aby vyhledali nkoho, kdo um hrt na citaru. Bude na ni hrt, kdykoli na tebe dolehne zl duch od Boha, a bude ti dobe."
Dvodem, pro kter zl duch zaal pepadat Saula, bylo nesplnn pmho Boho rozkazu. Saul dostal rozkaz pobt Amleka a jako klat zniit i ve, co mu pat. Saul vak neposlechl a Amleckho krle Agaga nechal naivu. Navc si ponechal nejlep kusy z bravu a skotu, aby je mohl obtovat Bohu. Prorok Samuel ekl Saulovi: "Protoe jsi zavrhl Hospodinovo slovo, i on zavrhl tebe jako krle." Stejn jako v ppad Abmeleka i zde byl nejprve spchn hch. Teprve potom zaali bt tito mui obtovni od dmon.
Dle z tchto ver meme poznat, e mstn lid ji mli o dmonech urit znalosti. Dokonce vdli, e dmon Saula pestane obtovat, kdy bude nkdo hrt na citaru. Ano, hudba m opravdu velkou moc. Pivedli tedy Davida a vdy, kdy hrl, zl duch od Saula odstupoval. Podvejme se nyn o pr ver dl, na msto 1. Samuelova 18,10-11: Druhho dne se Saula zmocnil zl duch od Boha a on uvnit palce bsnil jako posedl. David hrl na citaru jako kad den. Saul ml v ruce kop. Nhle Saul kopm mrtil. ekl si: "Pibodnu Davida ke stn." Ale David ped nm dvakrt uhnul. Tady vidte, e dmoni mohou mt opravdu ohromn vliv na chovn lid.
Podvejme se nyn do Novho Zkona, na to, co o dmonech kal a jak s nimi zachzel Je. Matou 8,16: Kdy nastal veer, pinesli k nmu mnoho posedlch; i vyhnal duchy svm slovem a vechny nemocn uzdravilTo bylo pln nco jinho, ne s m se lid dosud setkvali. Je dmonm pikzal a oni odchzeli. Zajmav je pbh o uzdraven posedlho v Herase - Marek 5,1-15: Pijeli na protj beh moe do krajiny gerasensk. Sotva Je vystoupil z lodi, vyel proti nmu z hrob (pohebnch jesky) lovk posedl neistm duchem. Ten bydlel v hrobech a nikdo ho nedokzal spoutat u ani etzy. asto ho spoutali okovy i etzy, ale on etzy ze sebe vdy strhal a okovy rozlmal. Nikdo neml slu ho zkrotit. A stle v noci i ve dne kiel mezi hroby a na horch a bil do sebe kamenm. Kdy spatil zdlky Jee, pibhl, padl ped nm na zem a hrozn kiel: "Co je ti po mn, Jei, synu Boha nejvyho? Pi Bohu t zapsahm, netrap m! Je mu toti ekl: "Duchu neist, vyjdi z toho lovka!" A zeptal se ho: "Jak je tv jmno?" Odpovdl: "M jmno je legie, ponvad je ns mnoho." A velmi ho prosil, aby je neposlal pry z t krajiny. Pslo se tam na svahu hory velik stdo vep. Ti zl duchov ho prosili: "Poli ns, a vejdeme do tch vep!" On jim to dovolil. Tu neist duchov vyli z posedlho a veli do vep; a stdo se hnalo stemhlav po srzu do moe a v moi se utopilo. Bylo jich na dva tisce. Pasci utekli a donesli o tom zprvu do msta i do vesnic. Lid se li podvat, co se stalo. Pili k Jeovi a spatili toho posedlho, kter mval mnostv zlch duch, jak sed obleen a chov se rozumn; a zdsili se.
Zde si meme povimnout nkolika zajmavost: Dmonizovan (posedl) ml ohromnou slu (mstn lid si s nimi nedokzali poradit). Je nemluvil k lovku, ale pmo k dmonm a naopak s Jeem mluvili samotn dmoni. Vidme zde, e se jedn o bytosti, kter nemaj hmotn tlo, majc vak inteligenci. Dmoni vdli, e Je je Bo syn (Je se tm nechlubil, prv naopak) a e m nad nimi moc (autoritu). Dle na tomto pbhu vidme, e dmoni mohou vstupovat a ovldat nejen lidi, ale i zvata (ikdy radji hostuj u lovka). Z pbhu je jasn, e posedl lovk bhal po krajin nah. Po vyhnn dmon se okamit zaal chovat rozumn.
Pojme nyn dl! Dalm zajmavm pbhem je uzdraven nmho. V Matoui 9,32-33 je psno :Kdy odchzeli, pivedli k nmu (k Jeovi) nmho lovka, posedlho zlm duchem. A zl duch byl vyhnn a nm mluvil. Jak z tohoto pkladu vidme, nkter nemoci nebo zdravotn problmy mohou bt zpsobeny dmony. V tomto ppad dmon zpsobil, e lovk nemohl muvit.
Zajmavm tmatem tkajcm se dmon je otzka autority. Je svou autoritu svil nejprve svm dvancti uednkm a pozdji dalm sedmdesti. Luk 10,17-20 :Tch sedmdest se vrtilo s radost a kali: "Pane, i dmoni se nm podrobuj ve tvm jmnu." ekl jim: "Vidl jsem, jak satan pad z nebe jako blesk. Hle, dal jsem vm moc lapat po hadech a trech a po veker sle neptele, take vm v niem neukod. Ale neradujte se z toho, e se vm podrobuj duchov; radujte se, e vae jmna jsou zapsna v nebesch". Je svou moc (autoritu) nad dmony i nemocemi mohl pedat svm uednkm. Je to podobn, jako je tomu u sttnch zamstnanc - nap. u policist. Policist maj sttem svenou autoritu k vykonvn spravedlnosti. Sami o sob nemaj autoritu (nebo chcete-li moc) nap. zastavovat automobily. Tuto pravovoc jim dv poven od sttu. Stejn pravidla funguj i v duchovnm svt. Jeovi uednci by sami o sob nebyli schopni vyhnat jedinho dmona. Tuto autoritu jim vak jako svm zstupcm (vyslancm) svuje Je. Je svm uednkm dle vysvtluje, co je podstatn a z eho se maj radovat.
Podvejme se na dal pbh vysvobozen dmonizovanho Marek 9,17-29 :Jeden lovk ze zstupu mu odpovdl: "Miste, pivedl jsem k tob svho syna, kter m zlho ducha, a neme mluvit. Kdekoli se ho zmocn, poval ho a on m pnu u st, skpe zuby a strne. Podal jsem tv uednky, aby ducha vyhnali, ale nedokzali to." Odpovdl jim: "Pokolen nevc, jak dlouho jet budu s vmi? Jak dlouho vs mm jet snet? Pivete ho ke mn!" I pivedli ho k nmu. Kdy ten duch Jee spatil, hned chlapce zkroutil ke; padl na zem, svjel se a ml pnu u st. Je se zeptal jeho otce: "Odkdy to m?" Odpovdl: "Od dtstv. A asto jej zl duch srazil, dokonce do ohn i do vody, aby ho zahubil. Ale me-li, slituj se nad nmi a pomoz nm." Je mu ekl: "Me-li! Vechno je mon tomu, kdo v." Chlapcv otec rychle vykikl: "Vm, pomoz m nedove." Kdy Je vidl, e se sbr zstup, pohrozil neistmu duchu: "Duchu nm a hluch, j ti naizuji, vyjdi z nho a nikdy u do nho nevchzej!" Duch vykikl, siln jm zalomcoval a vyel; chlapec zstal jako mrtv, take mnoz kali, e umel. Ale Je ho vzal za ruku, pozvedl ho a on vstal. Kdy veel do domu a jeho uednci s nm byli sami, ptali se ho: "Pro jsme ho nemohli vyhnat my?" ekl jim: "Takov duch neme vyjt jinak ne modlitbou (a postem)." Domnvm se, e tyto pznaky by souasn medicna hodnotila jako epilepsii (padoucnici). Je msto nasazen antiepileptik, neuroleptik a sedativ vyhnal dmona. Tm byla odtranna pina problmu a nejen pznaky. Je zde jako dvod, pro uednci nemohli dmona vyhnat, uvd jejich nevru. Dle jim k, e k tomu, aby mohl bt tento dmon vyhnn, by musely pipojit modlitbu a pst. A u je to tak, e pi modlitb a pstu roste vra, i nikoli, nkter druhy dmon (vtinou ty nejt ppady dmonizace) prost bez nasazen tchto "zbran" neodejdou.
V Bibli je jet mnoho dalch pbh s dmony, ale pro seznmen se s touto oblast by to snad mohlo stait. Na vechny ppadn dotazy podle svch sil odpovm na sv e-mailov adrese, ppadn tyto strnky rozm o dal pklady z Bible.
info@musculus.cz, www.musculus.cz/buh
Zobrazeno 47400x od 21. 12. 2002
Zpět na úvodní stranu
Hodnoceno 5375x, aktuálně 3.1 bodů
Jak Tě článek oslovil? 0 1 2 3 4 5 (5 = nejvíce)| Sponzor překladu |
|---|
|
M M M, M M M IČ: M M M M, M, M M tel.: M |
|
_ _ _, _ _ _ IČ: _ _ _ _, _, _ _ tel.: _ |
| Kategorie | |
|---|---|
|
Ostatn (32) Zzraky (1) Zjeven (1) O kurzu Filip (1) Okultismus (5) Povzbuzen vry (19) |
Bo zsah (11) Uzdraven vztah mezi lidmi (1) Dary Ducha svatho (3) Osobn zkuenost s Bo lskou (12) Satanismus a jeho projevy (4) |
Pro přidávání diskuzních příspěvků se musíte přihlásit.
Diskuze ke článku