Samospravedlnost - nejvt problm i kesan.
Je jedin odpov. Protoe farizeov nepotebovali Boha. Jim k jejich ivotu stailo "pouze" velmi pesn, dodrovat Bo nazen, zkony, pkazy Divn odpov, e? Vdy toho pece Bh chce!Ano, chce, ale a na druhm mst! Na prvnm mst Bh chce, abych mu dovolil, aby ovldl m srdce..
SAMOSPRAVEDLNOST - NEJVT PROBLM I KESAN?
O tch, kte si na sob zakldali, e jsou spravedliv, a ostatnmi pohrdali, ekl toto podobenstv: "Dva mui vstoupili do chrmu, aby se modlili; jeden byl farizeus, druh celnk. Farizeus se postavil a takto se sm u sebe modlil: `Boe, dkuji ti, e nejsem jako ostatn lid, vydrai, nepoctivci, cizolonci, nebo i jako tento celnk. postm se dvakrt za tden a dvm destky ze veho, co zskm.´ Avak celnk stl docela vzadu a neodvil se ani oi k nebi pozdvihnout; bil se do prsou a kal: `Boe, slituj se nade mnou hnm.´ Pravm vm, e ten celnk se vrtil ospravedlnn do svho domu, a ne farizeus. LK 18,9-14
Kdy zkonci z farizejsk strany vidli, e j s hnky a celnky, kali jeho uednkm: "Jak to, e j s celnky a hnky?" Je to uslyel a ekl jim: … Nepiel jsem pozvat spravedliv (rozumj: ty, kte se ospravedluj vlastnmi silami a nepotebuj k tomu mne), ale hnky." Mk 2,16-17
protoe:
"Nikdo nen spravedliv, nen ani jeden.." m 3,10
KDO BYLI VE SKUTENOSTI FARIZEOV
Jmno „farizej“ pravdpodobn pochz z hebrejskho slova perum, kter znamen „oddlen“, a vztahuje se k psnmu lpn na Zkon, co charakterizovalo jejich zpsob ivota a odliovalo je od mn vrnch v idovstv. Farizejsk hnut m svj pvod v reakci chasidim (tzn. zbon) na zhral ivot vldnoucho rodu Hasmonejc a nesnesitelnou vldu ek ped nimi. Jejich vrn lpn na Mojov zkon a odmtn kompromis s cizineckmi vlivy jim pivodilo velkou ctu a vnost mezi idy. Vtku o pokrytectv nen mon zeveobecovat. Kdy toti farizej prohlauje, e se post dvakrt za tden a dv destky ze veho, co zsk, tak to tak in (Lk 18,9-13)! Farizejsk oddanost Zkonu by nemla bt vidla jako slep objet zkonictv. Jejich obshl systm stnho komente Zkona a jeho podrobnch pedpis byl pokusem, jak uinit Zkon snesiteln, ne nemon. Tak byli farizeov, na rozdl od saduce, oteveni novmu vvoji v idovskm mylen. Velk s stnho komente, kter vyrstal kolem Zkona v rabnskch kolch Izraele, nebyla pro n zkzou Zkona, ale ujitnm, e Zkon je ijcm a aktivnm. Farizeov byli laickou skupinou. Nebyli pli poetn. Josephus Flavius uvd jejich poet pes est tisc. Svm nboenskm postojem vlastn byli Jeovi nejble. V evangelich jsou ovem zmiovni jako hlavn Jeovi oponenti, pedevm pokud jde o chpn Zkona. (Zdroj Internet: http://www.bible-cz.org/bibl_lit/420b.html )
FARIZEJSTV - NEJVT PEKKA SPSY
Z pohledu poctivosti ivota podle Zkona a jeho pikzn bychom se vedle farize mohli pouze ervenat. Kdo z ns se pravideln dvakrt tdn post? Kdo z ns nkolikrt denn prodlv na modlitbch, destkem z kad malikosti si neustle pipomn, e vechno dobr co dostal a eho doshl m od Hospodina. Kdo z ns? A pesto vechno to Jei nesta a radji prodlv mezi do nebe volajcmi hnky (zaprodanci nroda - celnky, cizolonky, zlodji a jinou lzou tehdej idovsk spolenosti) a postoje farize jednoznan odsuzuje.. Pro?
PRO?
Je jedin odpov. Protoe oni nepotebovali Boha. Jim k jejich ivotu stailo "pouze" velmi pesn, dodrovat Bo nazen, zkony, pkazy… Divn odpov, e? Vdy toto pece Bh chce! Ano, chce, ale a na druhm mst! Na prvnm mst Bh chce, abych mu dovolil, aby ovldl m srdce. Na prvnm mst chce Bh mj ivot a a pak - jako vraz m vnitn touhy, kterou On sm v mm srdci zpsob, a pak toto nsledovn ve vem tom co po mn Bh poaduje. Tedy i v dodrovn zkona.
JE V TOM NJAK ROZDL?
JE. A ZCELA ZSADN.
J toti mohu nadstandardn dodrovat vechny pedepsan nboensk povinnosti. Mohu chodit i dvakrt denn na mi svatou, chodit ke svtostem, modlit se 3 x denn renec, dvakrt tdn pst, dodrovat prvn ptky i soboty, zpov kad msc, dvakrt ron tdenn exercicie, bt dokonal manel, poctiv pracovnk, piln farnk atd. atd. a pesto mohu bt stejn jako farizeov ztracen, protoe to stejn jako oni mohu init, ani k tomu Boha potebuji, tedy bez Boha v srdci. Bez Jeho svrchovan vldy nad mm ivotem. Nezvisle na Bohu. Je to sice na prvn pohled velmi divn, ale je to mon. A tragdi kesanstv je, e nejene je to mon, ale mme njak tuen, e je to dokonce zcela bn… Sta se podvat kolem sebe a zapemlet, kolik je asi vcch kesan, kte nikdy nepedali Bohu plnou moc nad svm ivotem. A co je mon jet hor, oni by to mon i udlali, ale oni ani nev, e to maj udlat, ppadn jak to maj udlat…
Podstata nm jaksi unik. A nen to problm jen na, katolick crkve. Na prvnm mst pijmout spsu jako DAR a tm se disponovat pro spoluprci s tmto darem. A tedy a na druhm mst zat praktickm ivotem, spolupracovat s tmto darem.
Pro to tak je? Protoe jinak je Jeova ob na ki zcela zbyten. Mohu si t svj nadstandardn poctiv nboensk ivot zcela nezvisle na Jeho umuen, smrti a vzken. A prv toto Jee nejvce iritovalo, kdy vnmal, e pro farizeje v jejich samospravedlnosti (a vechny jim v tomto podobn) je jeho mise na zemi zbyten.
ZBYTEN JEOVA OB
Pro kesany, kte nejsou ochotni Ho jasn a jednoznan vyhlsit jako Pna svho ivota, je smrt Jee zcela zbyten. Kdy Je v Lukov evangeliu (9,24) k: "Nebo kdo by chtl zachrnit svj ivot, ten o nj pijde; kdo vak pijde o ivot pro mne, zachrn jej", tak tm nemysl pedevm krvav muednictv konc smrt, ale prv toto nekrvav odevzdn svho ivota, a to jet za tohoto ivota, pod Jeho vldu.
SPSA JE DAR, TEDY NELZE NIJAK ZASLOUIT
Spsu jako DAR jsem povoln pijmout ZADARMO. Pouze tento zpsob a tento postoj mne disponuje – mi umouje se otevt Bo Lsce, Bomu milosrdenstv. Pokud toto neudlm, nikdy v srdci neproiji a nepochopm ten asn rozmr Bo Lsky. A souasn ani nikdy v srdci neobjevm ten pramen radosti z ivota v Kristu, a souasn i pramen svobody, kter mi dv touhu t Bo pikzn. Oba tyto nezbytn prameny jsou vodou a tedy ktem Ducha svatho, ktermu pijetm Jee jako svho Pna, konen zpstupnm cestu ovldnout m srdce. Bez toho "dovolen" nem Duch svat prvo mne "okupovat". Mu ho tisckrt prosit aby piel, me na mne i cel legie biskup vkldat ruce, aby Duch svat piel a nic se nestane. On, Duch svat, tam samozejm bude, ale nalezne vdy jen zaven dvee. Dvee, kter mohu odemknou jen j: "Pane Jei, chci abys ses stal Pnem mho ivota." Jasn rozhodnut a jasn poadavek. A cesta je voln…
Jestlie se naopak snam si spsu njak ZASLOUIT, tebae dobrm zbonm ivotem a dobrmi skutky, tedy ZAPLATIT za nco, co mi bylo jako DAR DAROVNO, tak tm nedlm nic jinho, ne e Bohu do o km: J jsem dost dobr, abych si svou vlastn SPSU zaslouil.. Abych si na ni svmi dobrmi skutky a kesanskm ivotem "VYDLAL". A jet tm navc nepmo km, e ke spse vlastn Boha ani nepotebuji. Zatmco mi Bh sty Jana ve Zjeven k: "
Vdy k: Jsem bohat, mm vecko a nic u nepotebuji! A nev, e jsi uboh, bdn a nuzn, slep a nah. Radm ti, abys u mne nakoupil zlata ohnm peitnho, a tak zbohatl; a bl at, aby ses oblkl a nebylo vidt tvou nahotu; a mast k poten o, abys prohldl. Zj 3,17-18
Aby nedolo k nedorozumn. Je nm nek, e nen nutn poctiv t a konat celm svm ivotem dobro. Naopak. O nm jen k, e to nemme dlat ze svch (ubohch) vlastnch sil a na svou pst, ale mme to konat v Jeho sle, kterou je pipraven nm dt, kdy Mu to dovolme...
Jet jinak eeno, mme bt na Bohu zvisl. Pouze zvislost na Nm ns toti osvobozuje od zvislosti na emkoliv jinm. I na sob samch. A zvislost na sob samch, kterou tak tvrd kritizoval Je na postoji jinak dokonalch farize, je mon tou nejvt pekkou, aby se z tzv. vcch staly skuten Bo dti. Kdo se oteve Bohu, zane bohatnout Bohem a postupn opust vechny touhy po jinch bohatstvch. N neustl nedostatek toho i onoho je pouze dsledek m uzavenosti vi Bohu.
JAK JE NPRAVA?
Tyto dky nesnadno pochop lovk, kter jet Jee svm Pnem neuinil. Mm u zkuenost, e v tom bude hledat a nalzat kdejak "teologick problm", jenom aby nemuselo dojt na zmnu vlastnho ivota. Kdo ivot Jei odevzdal, v o em hovom a kad takov by se ml modlit, a nejen modlit, jak ve sv farnosti, ve svm nejblim okol, tuto zsadn kvalitu pedat. Realita je takov, e jsme a budeme ve farnm ivot zavaleni tisci jinm aktivitami, kter se s podstatou, o kter zde hovom, mjej. Je a bude pjemnj neustle prohlubovat njak chybjc nboensk znalosti, ne se radikln rozhodnout pro Jee samotnho. Neekejme tedy zmnu "shora", ale zanme trpliv "zespoda" promodlovat toto obrcen. Sejdme se pravideln ve skupince dva, ti, kte jsme ji Jei svj ivot pedali a modleme za Jeovu vldu v ns a v naem okol. Neekejme. as je phodn. Moc phodn.
Ludvk ojdr, listopad 2007
Zobrazeno 38391x od 25. 11. 2007
Zpět na úvodní stranu
Hodnoceno 4100x, aktuálně 2.91 bodů
Jak Tě článek oslovil? 0 1 2 3 4 5 (5 = nejvíce)|
Chcete-li sponzorovat překlad článku "Samospravedlnost - nejvt problm i kesan." z češtiny do... |
||
|---|---|---|
| Cena za překlad | Můžete zde: | |
| ...němčiny | 1 000 K | Sponzorovat |
| Proč sponzorovat překlady? | Jak sponzorovat překlady? | |
| Sponzor překladu |
|---|
|
M M M, M M M IČ: M M M M, M, M M tel.: M |
|
_ _ _, _ _ _ IČ: _ _ _ _, _, _ _ tel.: _ |
| Kategorie | |
|---|---|
|
Ostatn (32) Zzraky (1) Zjeven (1) O kurzu Filip (1) Okultismus (5) Povzbuzen vry (19) |
Bo zsah (11) Uzdraven vztah mezi lidmi (1) Dary Ducha svatho (3) Osobn zkuenost s Bo lskou (12) Satanismus a jeho projevy (4) |
Pro přidávání diskuzních příspěvků se musíte přihlásit.
Diskuze ke článku