Zpět na úvodní stranu
Kest Duchem svatm
Ludvk ojdr
Pesto si dovolm odmtnout ast tvrzen, e svtost bimovn je souasn i ktem Duchem svatm. Ano, mla by bt. Ale realita je takov, e nen. Svtost bimovn je teologick skutenost. A je to souasn obad. Ale nen to kest Duchem svatm, by je to jist cl tto svtosti.
Je svtost bimovn v katolick crkvi souasn ktem Duchem svatm?
Jsou jin svtosti v katolick crkvi souasn ktem Duchem svatm?
Co je a co nen kest Duchem svatm?
Co psob kest Duchem svatm?
Je kest Duchem svatm vbec potebn?
Kdo kt Duchem svatm?
Komu byl zaslben kest Duchem svatm?
Me bt kad poktn Duchem svatm?
Jsem poktn Duchem svatm?
Jak poznm, zda jsem nebo nejsem poktn Duchem svatm?
Jak je ovoce ktu Duchem svatm?
Je kest Duchem svatm njak dleit?
Dvanct, a jist by se nalo i vce dleitch otzek, kolem ktu Duchem svatm.
Kdy s nimi byl (Je) u stolu, nadil jim, aby neodchzeli z Jeruzalma: "ekejte, a se spln Otcovo zaslben, o nm jste ode mne slyeli. Jan ktil vodou, vy vak budete poktni Duchem svatm, a uplyne tchto nkolik dn." Sk 1,4-5
Jan vydal svdectv: "Spatil jsem, jak Duch sestoupil jako holubice z nebe a zstal na nm. A j jsem stle nevdl, kdo to je, ale ten, kter m poslal ktt vodou, mi ekl: `Na koho spat sestupovat Ducha a zstvat na nm, to je ten, kter kt Duchem svatm.´ J jsem to vidl a dosvduji, e toto je Syn Bo." Jan 1,32-34
Zeptal se jich: "Kdy jste uvili, pijali jste Ducha svatho?" Odpovdli mu: "Vbec jsme neslyeli, e je sesln Duch svat." Pavel ekl: "Jakm ktem jste tedy byli poktni?" Oni ekli: "Ktem Janovm." Tu jim Pavel prohlsil: "Jan ktil ty, kte se odvrtili od svch hch, a vybzel lid, aby uvili v toho, kter pijde po nm - v Jee." Kdy to uslyeli, dali se poktt ve jmno Pna Jee. Jakmile na n Pavel vloil ruce, sestoupil na n Duch svat a oni mluvili v prorockm vytren. Tch mu bylo asi dvanct. Sk 19,2-7
Nechci eit teologick problm.
Nechci vytvet teologickou sta o ktu Duchem svatm. Chci ci sv svdectv a svou osobn zkuenost. Vm, e Duch svat psob pi svtosti ktu a vm, e Duch svat psob pi svtosti bimovn. To je nejen teologick, ale jednoznan i praktick realita.
Pesto si dovolm odmtnout ast tvrzen, e svtost bimovn je souasn i ktem Duchem svatm. Ano, mla by bt. Ale realita je takov, e nen. Svtost bimovn je teologick skutenost. A je to souasn obad. Ale nen to kest Duchem svatm, by je to jist cl tto svtosti. Kest Duchem svatm nen dn teologick pojem ani obad, ale realita, kter vdy zcela promn ivot lovka. I navenek zcela viditeln. VDY. Bohuel toto nelze ct o svtosti bimovn. (Jsem smen s tm, e mi stovky teolog vysvtl, e nemm pravdu, ale nyn mn nejde o teologick odvodnn neviditelnho, ale o viditeln praktick ivot). Ano, mnoz jsou pi svtosti bimovn tak poktni Duchem svatm a tato svtost tak dochz svho cle. Nedovolm si zde ale radji odhadnout, jak je to procento..
V em je problm?
V em tkv zkladn problm? Problm je, e Boho Ducha nelze uzavt do lidskho obadu a nadit mu vbourn se do lidskho srdce, kter nkdy tou vce po emkoliv jinm, ne po „svatb“ s Bom duchem.
Jist je, e na sto procent nen problm na stran Ducha svatho. Duch svat chce pijt. Chce pijt vdy. Nen vt pn na stran Ducha svatho, ne vstoupit se svm Bom majesttem do lidskho srdce. Problm je prv jen a jen na stran lidskho srdce. Jeho nepipravenosti, uzavenosti, netenosti, velmi asto pramenc z neinformovanosti.
Je realitou, e Duch svat nepotebuje obad i teologickou skutenost nazvanou svtost bimovn, aby do lidskho srdce vstoupil a lovk Jm byl poktn. Vm, o em hovom, protoe to je m osobn zkuenost. Byl jsem poktn Duchem svatm o nkolik let dve, ne jsem pijal svtost bimovn. A naopak ze svho okol znm mnoho lid, kte byli Duchem svatm poktn a nkolik let po svtosti bimovn.
Ovem co je asi nejsmutnj, znm daleko vce lid, kte by proili svtost bimovn, do dnenho dne Duchem svatm poktni nebyli. A to, co plat o Bom lidu, plat beze zbytku i o pastch. A tak Duch svat stle ek, aby mohl ktt bimovan Bo lid, ale i bimovan knze, biskupy a kardinly…
Pro o tom pu?
Pro vbec tyto dky? Meme si toti namlouvat cokoliv. I to, e jsme byli u bimovn a jsme tedy poktni Duchem svatm. A meme svou evangelizan sterilitu i evangelizan sterilitu naich farnost omlouvat mkoliv. Potem pout, potem kt, potem kesanskch pohb, kvalitou charitnch slueb, potem m svatch.
Crkev existuje, aby evangelizovala. To je jej prvotn a hlavn posln. A pokud to nedl, nebo to dl pouze nepmo, nepln posln svho zakladatele, ale stv se jen jakmsi postupn vymrajcm zjmovm nboenskm sdruenm.
Je vdl, pro ekl apotolm, aby nikam nechodili, dokud nebudou poktni Duchem svatm. Bez tohoto ktu by mu toti nebyli k niemu. Vrtil by se ke sv pvodn prci ryb a dnes by o kesanstv nikdo nic nevdl.
Pokud chceme zat se zmnou v naich vymrajcch farnostech, musme zat tady. dat a oekvat pro svj duchovn ivot kest Duchem svatm. A je jedno, zda jsme ji byli bimovn nebo nebyli. Nejde o obad. Jde o srozumiteln rozhodnut mho rozumu, m vle i mho srdce, e chci, aby byl Je Pnem mho ivota. A to jsou oteven dvee ke ktu Duchem svatm, protoe Pn dobe v, e bez Jeho Ducha nikdy mm Pnem nebude. A to plat i opan. Pokud nechci pedat Jei vldu nad svm ivotem, mohu bt stokrt bimovan a me na mne vkldat ruce cel kardinlsk sbor vetn Svatho otce a nikdy Boho Ducha nepijmu. Zaven dvee. Je ovem otzka, zda tato prost informace ped bimovnm vbec probh…
Samozejm, „na petlici zaven dvee“ mho srdce mohou bt mm minulm ivotem. Petlic me bt aktivn okultismus, litelstv, reiki, satanismus, ale i nevdom vnitn zrann z mho ivota, z dtstv, vetn prenatlnho obdob. To ve ale chce Je uzdravit a podobn „petlice“ ze srdce odstranit. Ale to vechno d rozlien tchto skutenost a prostor, kde se meme vzjemn za nae zrannm uzaven srdce modlit. Cht necht jsem doputoval od ktu Duchem svatm a ke kole kesanskho ivota nebo k malm skupinkm (evangelizanm farnm bukm), kde sv vnitn uzdraven, rozhodnut odevzdat ivot Jei, kest Duchem svatm, i dal duchovn rst a slubu druhm, mohu postupn zat provat.
Nepochybn je dostaten mnostv prostedk k obnov farnosti. Sta jen uchopit a vyut to, co se osvdilo a nese ovoce jinde. Nen nutno vymlet nic novho. Jen u konen zat…
Ludvk ojdr, erven 2013
Zobrazeno 16777x od 01. 06. 2013
Zpět na úvodní stranu
Hodnoceno 727x, aktuálně 3.2 bodů
Jak Tě svědectví oslovilo?
0
1
2
3
4
5
(5 = nejvíce)
| Sponzor překladu |
|
|
|
|
|
|
|
|
M M M, M
M
M
IČ: M
M
M
M, M, M M
tel.: M
|
_ _ _, _
_
_
IČ: _
_
_
_, _, _ _
tel.: _
|
|
|
|
|
Pro přidávání diskuzních příspěvků se musíte přihlásit.
Diskuze ke svědectví