Nevdl jsem, e potebuji obrcen.
Kzal jsem, konal jsem vechnu tu slubu, kterou knz me dlat. A tak jsem se domnval, e jsem s Nm. Proto mi nikdy nepilo na mysl, e j se musm pln obrtit... Oni se zaali modlit za sestoupen Ducha svatho na mne. Ale j jsem si myslel, e ji mm ve. Ale neml jsem nic. Mluvil jsem o Duchu, ale jet jsem se s Duchem nesetkal. Uil jsem o Kristu, ale opravdu jsem se s Kristem nesetkal.J si myslm, e kad z ns mus pijt k tomu, emu j km druh konverze. Normln mluvme o na prvn konverzi, ale pak pichz doba, kdy dospvme k tto druh konverzi.
***
Zde vm chci ci svj osobn zitek. V roce 1978 jsem byl v Dublinu na velk charismatick konferenci, ale ne proto, e bych se byl angaoval v charismatick obnov; jen proto, e jsem byl pozvn, abych tam jel. Bylo tam asi 25 000 lid a asi 800 kn. Bhem konference, kter se konala na stadionu, byl urit as i pro semine, pro mal skupinky. Byl jsem v mal skupin asi 12 kn. V t dob – v roce 1978 – jsem dlal pro Jee mnoho vc. Kzal jsem, konal jsem vechnu tu slubu, kterou knz me dlat. A tak jsem se domnval, e jsem s Nm. Proto mi nikdy nepilo na mysl, e j se musm pln obrtit. Slouil jsem mi svatou kad den, chodil jsem ke svatmu pijmn kad den, a tak to pro mne bylo v podku. A kdy jsme byli v tto mal skupin, ten, kter vedl tu skupinu, poloil jednu velmi jednoduchou otzku: „Pro jste zde? Co je clem toho, e jste pijeli z tak daleka, ze vzdlen zem, sem, do Dublinu, na tuto konferenci? Co je vam clem?“ Jeden star knz ekl “Jsem zde, abych prosil Jee, aby mne obrtil.“ Byl jsem opravdu pobouen. Jak to, e tento star knz pijel do Dublinu, aby byl obrcen? A dal ekl: „J jsem zde, abych se setkal dvrnji s Jeem.“ Abych ekl pravdu, byl to velmi podivn jazyk, jak mluvili. Myslel jsem si, e my vichni mme ji Jee v sob, a tak kdy byla ada na mn, byl jsem velmi upmn. V on dob jsem uil teologii a odpovdl jsem“ „No, j jsem sem pijel, protoe vm, e je v katolick crkvi nov realita, charismatick obnova, a chci o tom nco vdt.“ A vzpomnm si, e piel ten nejvt ok mho ivota, m obrcen. Knz, kter vedl skupinku, mi ekl: Tak dobe, ote, kleknte si, protoe my se musme modlit za vae obrcen.“ No, ve svm zmatku jsem si klekl, ale ne opravdu pesvden, e si musm kleknout. A oni se zaali modlit za m obrcen. Oni se zaali modlit za sestoupen Ducha svatho na mne. Ale j jsem si myslel, e ji mm ve. Ale neml jsem nic. Mluvil jsem o Duchu, ale jet jsem se s Duchem nesetkal. Uil jsem o Kristu, ale opravdu jsem se s Kristem nesetkal. A to bylo m obrcen, jeho zatek. Teprve kdy jsem el a nael sv spolenky – z Malty ns byla v Dublinu mal skupinka – a oni vidli, e jsem ponkud zmaten, zeptali se m, co se dje. A kdy jsem jim ekl, co se stalo, vte, co odpovdli? „Chvla Bohu, u je to pkn dlouho, co se modlme za Tv obrcen“. A j dnes dkuji Bohu, e se za mne modlili.
Pevzato z knihy Eliase Velly: Zakotvit svj ivot v Bohu
... a reflexe...
Piny absence obrcen kesan
Je vol k obrcen. „Naplnil se as a piblilo se Bo krlovstv. Obrate se a vte evangeliu!“ (Mk 1,15).
Jasn eeno. Hor u je to s praktickm ivotem tohoto slova. Proto tedy pichz crkev se svm uenm, v nm se zrcadl moudrost zkuenosti 2000 let jejho putovn. Za hlavn msto prvnho obrcen oznauje kest. Druh obrcen oznauje jako trval kol pro celou crkev, piem sil o toto obrcen nen pouze lidskm dlem.
Obrate se a vte evangeliu.
To poad mi nikdy nesedlo. Vlastn jsem si to ani neuvdomoval, e je to prv to poad pkaz, co mi nesed. A dnes to pilo. Chtl jsem napsat svou zkuenost o pinch neobrcen v ivot kesan. A tato krtk Jeova vta se dvma pkazy mi docela neekan obnaila podstatu problmu. Podle mne pece nejprve musm uvit a teprve potom se obrtit. „Uvte a obrate se!“ by tedy mlo bt to sprvn poad.
25 let zkoumm Jeovo uen a teprve dnes pilo to znm „zamrazen“ po celm tle, kdy lovk poodhal dal stpek z mozaiky Boho tajemstv. Je asn, jak doke bt Bo slovo hlubok. Na povrchu text. Popis njak „viditeln situace“. Ale nen v Bibli prakticky vty, kter by neukrvala za svmi dky (za popisem njak zjevn situace) jet nco hlubho. Nco skrytho. Nco, co bylo napsno nikoliv pro mozek, ale pro srdce lovka. Ano pro srdce. Pokud lovk nenabdne Bohu sv srdce, zstv mu tento rozmr Boho slova skryt. Me rozjmat a rozumovat destky let. Neplodn. Me projt nejvt svtov teologick univerzity a stejn nikdy nedohldne na tuto hlubinu.
Teologie srdce. Jeova kola. dn teologick univerzita na svt ned lovku vhled do Boho slova jako srdce i toho nejprostho, ale teba i nejhnjho lovka, kter dostane tu milost kat Jei: „Bu mm Pnem. Pnem kad oblasti mho ivota. Prom mne podle svch pedstav. Mj rozum na to nesta. Jei, vldni mi.“
A tato Jeova kola mi dnes pin odpov na mou otzku. „Pro je tolik neobrcen v ivot kesan?“ Ta odpov je ponoena prv v tto krtk vt: Obrate se a vte evangeliu!“ (Mk 1,15).
To poad je toti samozejm sprvn. Bh nm i zde dv pesnou informaci. lovk mus nejprve prot obrcen, aby byl v kadodennm ivot schopen vrou evangelium nejen pijmat, ale tak prakticky t. Bez obrcen to prost nejde. Bez obrcen je to ten tradin obraz ivota vry, kter nikoho neoslovuje, kter je pro okol, kdy ne dokonce negativnm svdectvm, tak minimln pln nezajmav, kter se asto star jeden den v tdnu akort sama o sebe, kter je zcela lhostejn, e jsou ve farnosti i lid nevc, kterm o Jei nikdo nic nek. Prost obraz svdectv vry bez obrcen. Nelze to snad ani lpe formulovat.
Pedminulou nedli otec Vojtch v homilii poznamenal, e za prvotn crkve se lid obrtili a pak se nechali poktt. Dnes je situace opan. Lid jsou (jako miminka) poktn, ale zkladnm problmem zstv jejich obrcen. Zkuste ale nkomu naznait, e by se ml obrtit. e by pro to ml nco zat dlat…
Mme zde zkladn dvod, pro je obrcen takovm problmem. Nikdo neobrcen nikdy nepochop a neuzn, e potebuje obrcen. Stejn jako otec Vella o tom hovo v tom svm vodnm svdectv. Pro? Protoe je pesvden, e ho nepotebuje. Pro? Protoe vbec nev, co prakticky obrcen znamen. Pece dl tolik dobrch vc pro Boha. Jene nechpe, e v tom obrcen nespov. Mohl bych te popsat deset stran toho, co znamen obrcen a stejn by to neobrcen lovk nepochopil a stejn bych ho nepesvdil.
Spokojm se tedy s krtkou formulac, kter nastavuje jist zrcadlo:
Obrcen je (nejen, ale tak) postoj, kdy mi zle na tom, abych podle individulnch dar, kter mi byly dny, pracoval v rmci crkve na tom pivdt dal lidi ke Kristu. K osobnmu setkn s Kristem. Najednou zjiuji, e mi nen lhostejn, e jsou lid, kte se s Kristem jet nesetkali. Je to (nov) touha srdce, kterou mi tam vloil Bh a kter mne motivuje (povzbuzuje) k tomu, abych nco pro uspokojen tto m touhy dlal. Je to m radost a m tst, je to ndhern, pln ivot tuto touhu uspokojovat. A to i pesto, e lovk zstv asto nepochopen, je svm okolm nejednou zraovn a teba i povaovn za blzna. Ovem touha v srdci i pes tato protivenstv zstv silnj…
lovk, kter se skuten s Kristem setkal, toti neme tuto touhu nemt. Nevm, e nkde na svt existuje lovk, kter se setkal s Bo Lskou, a byl by schopen si to nechat jen pro sebe. A byl by schopen v sob dusit tu radost a to tst pramenc z tohoto osobnho setkn, z tohoto osobnho vztahu s Bohem.
Pokud tedy tuto touhu v srdci nemm, znamen to, e nco velmi podstatnho z kesanstv mi jet schz. Znamen to, e i kdy jsem poktn, neproil jsem znovuzrozen, o kterm pi rozhovoru s Nikodmem hovo Je, a kter klade i jako podmnku pro vstup do Boho Krlovstv.
Dleit je vdt, e obrcen nepijde samo od sebe. Pokud pro to sm nco neudlm, pokud neudlm vstcn krok smrem s Bohu tmto smrem, proiji svj kesansk ivot neplodn, ve smutku, minimln ne pli radostn, asto ale i v nevrlosti, zapkle, zkrtka neobrcen. Jen tm nechci tvrdit a nkoho stresovat, e to nejde potom dohnat nkde v oistci. Mon prv i proto Pn Bh zadil pro mou katolickou crkev oistec, kdy zaala ktt neobrcen miminka na vru crkve (rodi, kmotr), aby pak v budoucnosti mnoh tyto svoje oveky nebyla schopna k obrcen vbec pivst. (Tu posledn vtu ale radji, prosm, s nadszkou ;-))
Ludvk ojdr, leden 2011
Zobrazeno 24242x od 06. 02. 2011
Zpět na úvodní stranu
Hodnoceno 1237x, aktuálně 2.92 bodů
Jak Tě svědectví oslovilo? 0 1 2 3 4 5 (5 = nejvíce)|
Chcete-li sponzorovat překlad svědectví "Nevdl jsem, e potebuji obrcen." z češtiny do... |
||
|---|---|---|
| Cena za překlad | Můžete zde: | |
| ...němčiny | 550 K | Sponzorovat |
| Proč sponzorovat překlady? | Jak sponzorovat překlady? | |
| Sponzor překladu |
|---|
|
M M M, M M M IČ: M M M M, M, M M tel.: M |
|
_ _ _, _ _ _ IČ: _ _ _ _, _, _ _ tel.: _ |
| Kategorie | |
|---|---|
|
Ostatn (140) Kurz Filip (53) Uzdraven fyzick (48) Okultismus (28) Obrcen (142) Povzbuzen vry (153) Vyslyen modlitby (94) Bo zsah (187) Uzdraven vztah v manelstv (13) Katolick svdectv (55) Uzdraven vztah mezi lidmi (19) |
Dary Ducha svatho (50) Osobn zkuenost s Bo lskou (168) Slovensky (34) Uzdraven vnitn (28) Uzdraven z alkoholismu (11) Satanismus a jeho projevy (15) Osvobozen z drogov zvislosti (11) Uzdraven z nenvisti vi lidem (4) Destek a poehnn v hmotn oblasti (7) Uzdraven z depres (15) Kurz Alfa (14) |
Pro přidávání diskuzních příspěvků se musíte přihlásit.
Diskuze ke svědectví
rad bych pozval vsechny krestany k diskuzi nad timto clankem, zajimaji nas vase nazory nad rozdelenim cirkvi:
http://pravdu.cz/cirkev/duchovni-otazky-proc-existuje-tolik-cirkvi